lördag 11 augusti 2007

"Fynd och fusk" Per Beskow

Läste Per Beskows nya bok om falsarier och mystifikationer omkring Jesus. Ärligt sagt är det väl ingen bok som man bara läser rakt igenom som roman eller så fast jag gjorde det ändå. Tyckte väl att jag kände till för lite på det här området och då kan det vara bra att i alla fall vara någorlunda påläst . Jag är i alla fall glad att den här boken finns på svenska, där författaren enligt min bedömning utifrån stor kunnighet uttalar sig om ämnet och även om en del namnnämnda skrifter.

Den som tror att boken bara skulle handla om Dan Browns Davincikoden har alltså hamnat fel även om det ändå sägs något om den. Den här boken är mycket bredare än en bok om Browns fantasiprodukt.

Bokens inledning (där jag nu ska citera ifrån) förklarar snabbt att boken handlar om en mycket speciell literaturgenre genom vilken rykten sprids om att man funnit en tidigare handskrift med sensationella uppgifter om Jesus. I sådana skrifter får många oklara punkter i hans liv och kring hans död och uppstandelse nu sin definitiva förklaring. De nya uppgifterna sägs ofta vara omstörtande och visar att Jesus var helt annorlunda än vad de fyra evangelierna berättar i Nya Testamentet. Den utmanar kristenheten att revidera hela grunden för sin tro. Den kristna kyrkan sägs sedan länge förfalskat bilden av Jesus och har försökt dölja sanningen om honom, men den har nu äntligen kommit i dagen.
Ganska snart brukar dessa rykten blekna. Det visar sig att den sensationella handskriften inte alls finns till, eller att den är en förfalskning, eller att det står något helt annat i den än vad ryktet ger vid handen.

Boken är en uppdaterad version av en bok som 1979 kom ut med titeln Fynd och fusk i bibelns värld och som också hade en amerikansk version Strange Tales about Jesus (1983).

I inledningen ger Per Beskow en del förklaringar till orsaken att sådan litteratur över huvudtaget finns. Författaren tar bara upp ett antal publikationer bland väldigt många och hänvisar vidare till Ingemar Carlssons uttömmande bok På lögnens väg (1999).

Förr brukade man påstå att falsarier var hämtade ur gamla handskrifter, men att det var som tryckta böcker de nådde sin publik och blev trodda. Nu är dock inte böckerna det viktigaste källmaterialet utan nätet. Falsariet har ersatts av mystifikationen, som det kostar en långt större ansträngning att bestrida.

nagrå exempel på skrifter som behandlas i boken:

Enligt Barnabasevangeliet är Jesus inte Messias och Muhammed anses som guds budbärare. Originalet skulle ha upptäckts i början av 1700-talet och skulle enligt de engelska utgivarna kommit till mellan 1300 och 1500-talet, författat av en förutvarande kristen, som övergått till islam och nu ville åstadkomma en evangeliskrift som överensstämde med Koranens utsagor om Jesus.

flygblad från himlen
Olika skrifter talar om sig själva att de är brev från himlen till mänskligheten med oftast Jesus om avsändare, brev som hänger i luften och ska skrivas av varefter brevet försvinner igen. En vanlig uppmaning i himmelsbreven är att man ska börja fira söndagen redan på lördagskvällen.
En variant på det här temat är Mormons bok som var skriven på guldplåtar . Ängeln Moroni visade dem för Joseph Smith men skulle ha tagit tillbaka boken srdan Smith hade genomfört sin "översättning". Även här finns alltså heller inget original tillgängligt. En del uppgifter i Mormons bok stämmer inte alls överens med det man vet om Amerikas äldre förhållanden.

I boken upptas också skrifter som Esséerbrevet, Pilatus rapport, den heliga Issas liv, de tolv heligas evangelium, den nya tidsålderns evangelium, Esséernas fredsevangelium, Targum Jmmanuel (Mästarens lära och liv: Judas Iskariot), det hemligaMarkusevangeliet och Mariaevangeliet.
Skrifterna analyseras och det framgår oftast väldigt klart att inget original finns åtkommligt eller så finns det andra tydliga fakta som gör att det inte finns anledning att sätta värde på sådana skrifter. Den som vill fördjupa sig i detaljerna om de olika skrifterna kan säkert dra nytta av att läsa boken.

Per Beskow är docent samt religions- och kyrkohistoriker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar