söndag 2 mars 2008

Har det någon mening att vi ber?

Fick en rapport om hur det är ställt med kristna i länder där kristna förtrycks. De sista åren har många världen över bett för de kristna i Nordkorea, men ... enligt Nordkoreas egna källor har det bara blivit värre..! Då undrar man så klart om det har någon mening alls att mobilisera kristna till att be, eller hur?

Jo, tänka och grunna måste man få göra! Gud har skapat oss med tankeförmåga och förstånd. Då kan det ju inte vara fel att tänka.... men kanske vi behöver lite vägledning i vårt tänkande!
För mig känns det därför viktigt att leta i Bibeln efter vad som sägs i bön. Ska vi verkligen be för andra på det sättet som så många gjort för Nordkorea?

Frågan är så klart varför vi ber över huvud taget.

En snabb genomgång av bibelns texter som handlar om bön gör tydligt att Jesus själv var van att be till sin Fader. Och Jesus lärde sina lärjungar att be "Fader vår" som jag själv tror är ett slags rambön - alltså inte för att ständigt upprepa, för bön handlar inte om att ständigt upprepa saker, säger Jesus i bergspredikan. Fadern vet redan innan vi ber vad vi behöver, säger Jesus! Det är märkligt det ... men ändå säger Jesus att vi ska be! Ja, Paulus blev inspirerad av Guds Ande att skriva "be ständigt!" Sen är det klart att det inte alltid händer saker omedelbart. Jag tänker på att Daniel bad tre veckor i rad förrän han fick bönesvar på grund av strid i himlarna (Dan.10). Det händer tydligen mycket som inte är synligt. Kanske där ligger en del av svaret! Vad bra att Daniel inte gav upp! Gör vi?

Ett annat ledord jag tänker på är ett ord från Ordspråksboken 3: "Förtrösta på HERREN av hela ditt hjärta, förlita dig inte på ditt förstånd. 6 Räkna med honom på alla dina vägar, så skall han göra dina stigar jämna."

Det måste betyda att jag också när det gäller bön måste förströsta på Herren, även om mitt förstånd säger att det här är meningslöst! Det står till och med att vi INTE ska förlita oss på vårt förstånd!

Lukas (18) skriver: "Skulle då inte Gud skaffa rätt åt sina utvalda, som ropar till honom dag och natt, då han ju lyssnar tåligt till dem? 8 Jag säger er: Han kommer snart att skaffa dem rätt." Snart? Men jag har bett redan så länge och många andra har gjort så de också! Ja, det är inte alltid lätt att sätta sin tro till det Gud har sagt. Vem vill och vågar leva så? Jesus säger direkt efter de här verserna: "Men skall väl Människosonen, när han kommer, finna en sådan tro på jorden?" Det ser alltså ut som om inte så många kommer att leva med sådan tilltro till Guds Ord när Han återkommer till jorden. Frågan är om vi vågar vara uthålliga och tro även när vi inte ser! Jag tror att Gud kommer att löna oss när vi gör så!

Fråga till dig: tänker du fortsätta att be för andra även om det ser ut att det inte händer någonting under längre tid?

2 kommentarer:

  1. Bön är svårt att förstå.

    Jesus säger: "Be så skall ni få,. Sök så skall ni finna. Bulta så skall dörren öppnas."

    Här verkar han mena att svar på bön inte kommer omedelbart men att hjälp kommer om man är uthållig. Tålamod och fortsatt bön för samma sak verkar vara en del av "vanlig bön". På dessa grunder försöker jag be vidare även om min uthållighet är hopplöst haltande.

    SvaraRadera
  2. Hej Henrik!

    Den bibelversen tycker jag passar in väldigt bra i det här sammanhanget! Du la till en fin tanke. Jag har aldrig tänkt på det, men anser att du har en klar poäng där!! Tack!!

    SvaraRadera