onsdag 9 januari 2008

Måste man vara döpt för att vara ett gudsbarn?

Den frågan har sysselsatt många!
Hur man försöker få svar på frågan avslöjer mycket!
Många tror att frälsningen hänger på om man är döpt eller ej. Men tänk nu på konsekvensen av denna tanke! Ska vi tro att Gud bedömer en människas eviga framtid utifrån frågan om man varit med om en rituell handling? "Det här barnet är inte döpt, så det går förlorat och får inte komma till himlen, men det där barnet blev döpt, så hon får leva hos Gud i all evighet...." Tror vi verkligen det? Hur rimligt låter det? Och om du läser bibeln möter du då en Gud som tänker så? Inte jag!
Jag är dock övertygad om att många trott att bara mitt barn är döpt så kommer det nog till himlen. På så sätt har nog en hel del föräldrar, kanske speciellt förr varit oroliga när barnet insjuknat medan det fortfarande var odöpt. När sen risken blivit överhängande att barnet skulle dö inomkort då har det varit viktigt att ringa prästen för att så fort som möjligt få dopet avklarat, för tänk om barnet skulle dö odöpt.... Låter hemskt tycker jag! Återigen: har du lärt känna gud på det viset?

Kan det vara så att barndopets betoning varit ett sätt att få våra förfäder att bestämma sig att gå med i kyrkan för att få sina barn döpta? Är gud intresserad av statistik som en annan företagsledare?

fortsättning följer... här

3 kommentarer:

  1. Tack Theodor för din Guds välsignelse på min lilla hemsida. Kanske det hade känts tryggare om det hade varit DIN välsignelse. Min far, som var född 1900 (jämnt) var starkt troende, min mor starkt ateistisk. Men det fungerade i över 60 år. Han brukade alltid avsluta sina brev till mig med "Gud välsigne dig min pojke!"
    Jag tog inte detta som att han menade att ett övernaturligt väsen välsignade mig utan helt enkelt: "Var rädd om dig min pojke!", och det räckte för mig. Som sekulär humanist kan jag inte tro på övernaturliga väsen. Även om jag så skulle vilja, vore det intellektuellt oärligt mot mig själv. Det kan jag inte bära! Du, liksom alla andra kristet troende, alla muslimer, alla ortodoxa judar är lycklig som har svaret på universums och människans tillkomst. Jag har inte det svaret! Jag söker, liksom många andra, vidare. Jag äör ingen "tvivlare" eftersom jag anser att bibeln och andra monoteistiska skrifter, är ett verk av mänsklig, tafflig hand.

    SvaraRadera
  2. Välkommen Lars!
    Vad roligt att du reagerade. På grund av att reaktionen inte har så mycket med dop att göra skrev ett nytt inlägg som reaktion på din kommentar. Välkommen att bemöta mina tankar där i stället!

    SvaraRadera
  3. Theodor: Här är frågornas fråga vad gäller debatt mellan de traditionella kyrkorna och baptister eller med Luthers ord, "vederdöpare".

    Själv har jag varit med och samtalat om dopfrågan och vet något om frågornas fråga. Därför, Theodor, vill jag också önska dig allt gott i samtalet under denna din bloggpost.

    SvaraRadera